Statut NPKU Akademii Vedicum

STATUT
Niepublicznej Placówki Kształcenia Ustawicznego
Akademia Vedicum

z siedzibą w Wałbrzychu
 
Rozdział I
 Informacje ogólne
 
§ 1.
Niepubliczna Placówka Kształcenia Ustawicznego „Akademia Vedicum” (dalej: „Vedicum” lub „placówka”) działa na podstawie przepisów ustawy – Prawo oświatowe z dnia 14 grudnia 2016 r (dalej: Pr. Ośw.), aktów wykonawczych oraz niniejszego Statutu nadanego przez organ prowadzący placówkę.
§ 2.
Organ prowadzący placówkę
 
Organem prowadzącym placówkę jest Katarzyna Kłyż.
 
§ 3.
Siedziba i miejsce prowadzenia działalności dydaktycznej
 
Miejscem prowadzenia działalności dydaktycznej placówki jest lokal przy ul. Młynarskiej 29, 58-300 Wałbrzych.  
 
§ 4.
Vedicum jest placówką niepubliczną, która:
organizuje i prowadzi kształcenie ustawiczne w formach pozaszkolnych dla osób dorosłych poprzez prowadzenie kursów umożliwiających uzyskiwanie i uzupełnianie wiedzy, umiejętności i kwalifikacji zawodowych lub zmianę kwalifikacji zawodowych o których mowa w art. 117 ust. 1a pkt. 5 ustawy – Prawo oświatowe z dnia 14 grudnia 2016 r.,
dysponuje odpowiednim lokalem położonym przy ul. Młynarskiej 29 w Wałbrzychu składającym się z trzech sal dydaktycznych: sala nr 01 – 39m2, sala nr 02 – 54m2 oraz sala nr I01 o powierzchni 76,08 m2 zapewniający bezpieczne i higieniczne warunki nauki i pracy, spełniającym wymagania określone w przepisach w sprawie bezpieczeństwa i higieny w publicznych i niepublicznych szkołach i placówkach, przepisach o ochronie środowiska, przepisach o Państwowej Inspekcji Sanitarnej, przepisach techniczno-budowlanych i przepisach o ochronie przeciwpożarowej, wyposażone w ławki, krzesła, stoły, pomieszczenia gospodarcze i sanitariaty, komputery, projektor oraz nagłośnienie,
przeprowadza rekrutację w oparciu o zasadę powszechnej dostępności,
zatrudnia wykładowców posiadających kwalifikacje zawodowe odpowiednie do rodzaju prowadzonego kształcenia.
 
§ 5.
Nadzór pedagogiczny nad Vedicum sprawuje Dolnośląski Kurator Oświaty. 
 
§ 6.
Vedicum pobiera opłaty od uczestników kursów.
 
Rozdział II.
Cele i zadania Placówki
 
§ 7.
Placówka realizuje cele i zadania określone w ustawie o systemie oświaty z dnia 7 września 1991 r., ustawie – Prawo oświatowe z dnia 14 grudnia 2016 r. oraz w aktach wykonawczych wydanych na ich podstawie, uwzględniając plan rozwoju placówki.
Głównym celem działalności placówki jest prowadzenie kursów umożliwiających uzyskiwanie i uzupełnianie wiedzy obejmujących swoim zakresem w szczególności tematykę:
profilaktyki zdrowia oraz zdrowia psychicznego, w tym także wiedzy na temat zaburzeń lękowych, terapii rodzinnej i terapii uzależnień;
medycyny ajurwedyjskiej (masaż, refleksologia, dietetyka, fitoterapia, bańkoterapia);
medycyny chińskiej;
naturoterapii;
medycyny naturalnej;
rozwoju, zdobywania wiedzy oraz umiejętności z zakresu anatomii i fizjologii człowieka;
poznawania i pogłębiania wiedzy z zakresu jogi oraz gimnastyki słowiańskiej;
rozwoju kompetencji ogólnych, w szczególności technik radzenia sobie ze stresem, podstaw psychologii, komunikacji, panowaniem nad emocjami, pracy z traumą, metod i terapii opartych na pracy z ciałem, metod i terapii opartych na świadomości, rozwoju osobistym, zasad przedsiębiorczości i biznesu, metod pracy z wypaleniem zawodowym, przywracania dobrostanu zdrowotnego;
Celem placówki jest również umożliwianie zdobycia wiedzy i umiejętności w szczególności przez osoby wykonujące zawody zielarza- fitoterapeuty, refleksologa, coacha, psychologa, psychoterapeuty oraz pozostałych osób praktykujących niekonwencjonalne lub komplementarne metody terapii, a także przejawiających zainteresowanie  tymi dziedzinami.
Oprócz celów opisanych w ust. 2 i 3 celem działalności placówki jest również:
przygotowanie podstaw sprzyjających dalszemu rozwojowi indywidualnemu i społecznemu takich jak: uczciwość, wiarygodność, profesjonalna obsługa klienta, kultura osobista, gotowość do podejmowania inicjatywy, chęć samorozwoju osobistego, ciągła potrzeba dokształcania się, kreatywność,
tworzenie warunków do kształtowania zachowań sprzyjających zdrowiu i bezpieczeństwu,
kształtowanie wśród uczestników podstaw przedsiębiorczości sprzyjających aktywnemu uczestnictwu w życiu gospodarczym i zawodowym.
Placówka współpracuje z lokalnym środowiskiem, diagnozuje potrzeby lokalnego rynku pracy oraz oczekiwania uczestników.
Placówka systematycznie ewaluuje osiągnięcia uczestników na podstawie klasyfikacji wewnętrznej.
Placówka zapewnia pełne bezpieczeństwo w czasie pobytu w placówce, a także odpowiednie oświetlenie, wentylację i ogrzewanie pomieszczeń.
 
§ 8.
Realizacja celów i zadań placówki
Realizacja celów i zadań placówki następuje w szczególności poprzez:
prowadzenie kursów, o których mowa w § 7 ust. 2 Statutu,
opracowanie programów i materiałów edukacyjnych do prowadzenia kształcenia ustawicznego,
przygotowanie programów kursów, form egzaminowania, sylabusów, autorskich skryptów i procedur jakości w oparciu o światowe standardy największych organizacji w branży,
przygotowanie oferty kształcenia ustawicznego skierowanej do uczestników tego kształcenia, zwiększającej szansę ich zatrudniania, znalezienia klientów oraz współpracę z pracodawcami w tym zakresie,
gromadzenie informacji naukowo – technicznej pozwalającej na zwiększanie jakości dla potrzeb kształcenia ustawicznego ze szczególnym uwzględnieniem kierunków i form kształcenia prowadzonego przez placówkę,
wymianę doświadczeń z zakresu pozaszkolnych form kształcenia ustawicznego z akredytowanymi zagranicznymi organizacjami i partnerami.
W celu realizacji zadań placówka może współpracować z organizatorami kształcenia ustawicznego za granicą.
Placówka stosuje i upowszechnia nowatorskie rozwiązania programowo-metodyczne organizacyjne oraz posiada narzędzia monitorowania jakości prowadzonego kształcenia.
 
Rozdział III
Organ prowadzący placówkę
Organy Placówki oraz zakres ich działań
 
§ 9.
Organ prowadzący placówkę
Organ prowadzący placówkę odpowiada za jej działalność i sprawuje nadzór nad gospodarką finansową placówki.
Do zadań organu prowadzącego placówkę należy w szczególności:
zapewnienie warunków do prawidłowego wykonywania działania placówki, w tym bezpiecznych i higienicznych warunków nauki,
zapewnienie obsługi administracyjnej, finansowej i organizacyjnej placówki,
powoływanie i odwoływanie Dyrektora placówki,
powoływanie i odwoływanie, na wniosek Dyrektora placówki, zastępców Dyrektora placówki,
wprowadzenie zmian w Statucie, w porozumieniu z Dyrektorem placówki,
rozpatrywanie odwołania od decyzji Dyrektora placówki.
 
§ 10.
Dyrektor placówki
Organem placówki jest Dyrektor placówki.
Placówką kieruje Dyrektor placówki.
Dyrektor placówki kieruje działalnością placówki i reprezentuje ją na zewnątrz.
Do zadań Dyrektora placówki należy:
nadzór nad procesem rekrutacji uczestników danego kursu i innych programów edukacyjnych,
nadzór nad prawidłowym przebiegiem realizacji programu nauczania danego kursu,
zapewnienie właściwych warunków działania Placówki,
zatwierdzanie programów nauczania poszczególnych kursów w formie zarządzenia,
powoływanie zastępców lub pełnomocników i przekazywanie im wyżej wymienionych spraw w zależności od kompetencji w formie zarządzenia,
wydawanie decyzji o skreśleniu uczestnika z listy uczestników;
decydowanie, w porozumieniu z organem prowadzącym, o wysokości i rodzaju opłat wnoszonych przez uczestników poszczególnych kursów w formie zarządzenia Dyrektora.
Rozdział IV
Organizacja placówki
 
§ 11.
Placówka organizuje kursy z własnej inicjatywy lub na zlecenie innych podmiotów.
Decyzję o zorganizowaniu i prowadzeniu kursu podejmuje Dyrektor placówki.
Placówka prowadzi działalność szkoleniową w lokalu opisanym w § 3 Statutu.
Placówka prowadzi działalność w okresie całego roku szkolnego zgodnie z terminami organizacji poszczególnych kursów.
Placówka opracowuje oferty dla potencjalnych uczestników, w których określa w szczególności proponowaną tematykę, rodzaj i czas trwania kursu, kryteria naboru oraz warunki organizacyjne i finansowe.
Podstawą organizacji procesu nauczania na kursie są programy nauczania opracowane odrębnie dla każdej prowadzonej formy kształcenia przez pracowników placówki lub wykładowców, a następnie zatwierdzane przez Dyrektora placówki.
W przypadku kursów prowadzonych z wykorzystaniem metod i technik kształcenia na odległość placówka zapewnia:
dostęp do oprogramowania TUTOR LMS lub Zoom, które umożliwia synchroniczną i asynchroniczną interakcję między uczestnikami lub uczestnikami, a osobami prowadzącymi zajęcia,
materiały dydaktyczne przygotowane w formie dostosowanej do kształcenia prowadzonego z wykorzystaniem metod i technik kształcenia na odległość;
bieżącą kontrolę postępów w nauce uczestników, weryfikację ich wiedzy, umiejętności i kompetencji społecznych, w formie i terminach ustalonych przez placówkę;
 harmonogram zajęć dydaktycznych i konsultacji przypisany do danego kursu,
przed rozpoczęciem kursu, szkolenie dla uczestników dotyczące metod i zasad kształcenia oraz obsługi wykorzystywanego oprogramowania,
zaliczenie kształcenia prowadzonego z wykorzystaniem metod i technik kształcenia na odległość w siedzibie placówki.
Kursy i wymiar godzin zajęć prowadzonych z wykorzystaniem metod i technik kształcenia na odległość placówka określa w programie nauczania.
Zasady i organizację kursów prowadzonych z wykorzystaniem metod i technik kształcenia na odległość szczegółowo określa informacja o sposobach realizacji zajęć z wykorzystaniem metod i technik kształcenia na odległość.
 
§ 12.
Dokumentacja form kształcenia
 
Placówka przechowuje dokumentację realizowanych form kształcenia w postaci programów nauczania poszczególnych kursów, elektronicznych dzienników zajęć, ewidencji wydawanych zaświadczeń i protokołów z przeprowadzanych egzaminów.
 
Rozdział V
Organizacja kursów w okresie czasowego zawieszenia zajęć
 
§ 13.
 
W okresie czasowego zawieszenia zajęć, zajęcia w placówce prowadzone są z wykorzystaniem metod i technik kształcenia na odległość. 
Dyrektor umieszcza wszelkie informacje o zawieszeniu zajęć na stronie internetowej placówki –  https://akademiavedicum.pl/, jak również każdy uczestnik otrzymuje wiadomość mailową z informacją o zawieszeniu zajęć.
W okresie czasowego zawieszenia zajęć ograniczony jest obowiązek świadczenia pracy przez wykładowców na terenie placówki, z wyłączeniem przypadków, gdy jest to niezbędne do realizowania zajęć z uczestnikiem zdalnie lub w inny sposób, lub gdy jest to niezbędne dla zapewnienia ciągłości funkcjonowania placówki.
Organ prowadzący może użyczyć sprzęt niezbędny do realizacji przez wykładowcę lub uczestnika zajęć z wykorzystaniem metod i technik kształcenia na odległość lub innego sposobu kształcenia, w szczególności komputer (zestaw komputerowy), laptop albo tablet.
§ 14.
 
Dyrektor na bieżąco koordynuje współpracę wykładowców ze uczestnikami, uwzględniając potrzeby edukacyjne i możliwości psychofizyczne uczestników.
Dyrektor w celu realizacji kształcenia na odległość:
przekazuje wykładowcom i uczestnikom informacje o sposobie i trybie realizacji zadań placówki w okresie czasowego zawieszenia zajęć poprzez umieszczenie tych informacji na stronie internetowej placówki, jak również poprzez wysłanie wiadomości mailowej z informacjami do każdego uczestnika i wykładowcy,
ustala, we współpracy z wykładowcami tygodniowy zakres treści nauczania do zrealizowania w ramach poszczególnych kursów,
ustala, we współpracy z wykładowcami sposób monitorowania postępów uczestników oraz sposób weryfikacji wiedzy i umiejętności uczestników, w tym również informowania uczestników o postępach w nauce, a także uzyskanych przez niego ocenach;
ustala warunki i sposób przeprowadzania egzaminu kończącego dany kurs,
ustala sposób dokumentowania realizacji zadań placówki,
wskazuje, we współpracy z wykładowcami, źródła i materiały niezbędne do realizacji zajęć, w tym materiały w postaci elektronicznej, z których uczestnicy  mogą korzystać;
zapewnia każdemu uczestnikowi możliwość konsultacji z wykładowcą prowadzącym zajęcia oraz przekazuje im informację o formie i terminach tych konsultacji.  
Dyrektor ustala z wykładowcami tygodniowy zakres materiału dla poszczególnych kursów, uwzględniając m.in.:
równomierne obciążenie uczestnika zajęciami w danym dniu;
zróżnicowanie tych zajęć;
możliwości psychofizyczne uczestników,
warunki bezpiecznego uczestnictwa uczestnika w tych zajęciach w odniesieniu do ustalonej w placówce technologii informacyjno-komunikacyjnych wskazanej w §6,
łączenie przemienne kształcenia z użyciem monitorów ekranowych i bez ich użycia podczas nauczania zdalnego;
ograniczenia wynikające ze specyfiki zajęć.
 
§ 15.
 
Przed rozpoczęciem kształcenia z wykorzystaniem metod i technik kształcenia na odległość wyznaczony przez Dyrektora pracownik placówki lub Dyrektor:
sprawdza, czy zapewniono kontakt za pośrednictwem Internetu ze wszystkimi uczestnikami i wykładowcami;
sprawdza, czy posiada aktualne numery telefonu wszystkich wykładowców i uczestników,
przygotowuje możliwości zdalnego monitorowania i oceniania postępów uczestników,
opracowuje informację dla wykładowców i uczestników o kształceniu na odległość;
opracowuje informacje dla uczestników dotyczącą w szczególności: organizacji warunków do nauki w domu, sposobów motywowania i wspierania w systematycznym uczeniu się poza placówką.
 
§ 16.
 
W okresie czasowego zawieszenia zajęć, zajęcia w placówce prowadzone przez wykładowców są realizowane z wykorzystaniem technologii informacyjno-komunikacyjnej w postaci dostępnych w tym czasie dla placówki platform komunikacyjnych.
Każdy uczestnik przed rozpoczęciem danych zajęć otrzyma na wskazany przez Uczestnika adres e-mail, link do zajęć dedykowany dla tego uczestnika.
Uczestnicy potwierdzają swoją obecność i uczestnictwo w zajęciach realizowanych z wykorzystaniem metod i technik kształcenia na odległość poprzez zalogowanie się na wysłany link do zajęć przy użyciu imienia, nazwiska oraz adresu e-mail, a ich obecność jest odnotowywana przez wykładowcę w dzienniku zajęć,
Zajęcia z wykorzystaniem metod i technik kształcenia na odległość są organizowane w grupach lub w formie indywidualnej.
Komunikowanie się̨ przez Internet może przebiegać w dwóch trybach:
synchronicznym – komunikowanie w czasie rzeczywistym (on-line);
asynchronicznym – z przesunięciem w czasie, wysyłanie komunikatów następuje w różnym czasie. Uczestnikom daje to możliwość przemyślenia problematyki zajęć i przygotowania odpowiedzi.
 
§ 17.
 
W placówce zajęcia prowadzone z wykorzystaniem metod i technik kształcenia mogą być realizowane z wykorzystaniem materiałów w postaci elektronicznej np.:
materiałów prezentowanych w programach i na stronach internetowych telewizji i radiofonii;
innych materiałów wskazanych przez wykładowcę,
Każdy wykładowca ma obowiązek przesłania uczestnikowi materiałów z przeprowadzonych zajęć na wskazany przez uczestnika adres e-mail w ciągu tygodnia od zakończenia zajęć.
 
§ 18.
 
Działania w ramach nauczania zdalnego mogą być prowadzone w oparciu m.in. o:
dziennik elektroniczny;
materiały edukacyjne na sprawdzonych portalach edukacyjnych i stronach internetowych wybranych instytucji kultury i urzędów;
komunikację poprzez pocztę elektroniczną;
media społecznościowe, komunikatory, programy do telekonferencji przy zachowaniu bezpiecznych warunków korzystania z Internetu;
programy telewizji i audycje radiowe;
zamieszczanie informacji i materiałów edukacyjnych na stronie internetowej placówki,
podręczniki, ćwiczenia, karty pracy, które uczestnik posiada;
kontakt telefoniczny z wykładowcą,
wydrukowanie przez placówkę materiały dla uczestnika,
inne sposoby wskazane przez dyrektora w porozumieniu z wykładowcami i przy wsparciu organu prowadzącego.
§ 19.
 
Wykładowcy podczas zajęć z uczestnikami zobowiązani są do uwzględnienia różnych potrzeb edukacyjnych uczestników.
Zajęcia z wykorzystaniem metod i technik kształcenia na odległość prowadzone są z uwzględnieniem warunków bezpiecznego uczestnictwa w tych zajęciach w odniesieniu do ustalonej w placówce technologii informacyjno-komunikacyjnych wskazanej w § 6.
Godzina zajęć prowadzonych przez nauczyciela z wykorzystaniem metod i technik kształcenia na odległość trwa 45 minut.
Mając na uwadze łączenie przemienne kształcenia z użyciem monitorów ekranowych i bez ich użycia podczas nauczania zdalnego z użyciem monitorów ekranowych wykładowca łączy się z grupą uczestników lub z uczestnikiem, a następnie omawia cele zajęć, instruuje uczestnika, tłumaczy materiał (ok. 20 -25 min). Pozostały czas zajęć (ok. 20 min) wykładowca poświęca na czynności organizacyjne, uczestnik pracuje samodzielnie, wykładowca jest w stałym kontakcie ze uczestnikami, w razie potrzeby udziela dodatkowych wyjaśnień, kieruje pracą uczestnika.
W celu zwiększenia efektywności kształcenia zdalnego zaleca się włączanie kamerki podczas zajęć.
Podczas nauczania zdalnego bez użycia monitorów ekranowych wykładowca przesyła zadania, polecenia, notatki, karty pracy, nagrane filmy instruktażowe, prezentacje, itd.
W ramach organizowania zajęć z wykorzystaniem metod i technik kształcenia na odległość przez okres powyżej 30 dni placówka zapewni uczestnikom, możliwość konsultacji z wykładowcami.
Konsultacje, mogą odbywać się w formie indywidualnej albo formie grupowej, z tym że konsultacje odbywają się w bezpośrednim kontakcie uczestnika z wykładowcą. Wykładowca przekazuje uczestnikom informację o ustalonych przez dyrektora formach i terminach konsultacji.
 
Rozdział VI
Prawa i obowiązki wykładowców
 
§ 20.
Wykładowcą może być wyłącznie osoba posiadającą kwalifikacje zawodowe odpowiednie do rodzaju prowadzonego kształcenia.
Wykładowca zatrudniony do prowadzenia zajęć w placówce jest odpowiedzialny za jakość i wyniki procesu dydaktycznego.
Do obowiązków wykładowców prowadzących kursy należy:
rzetelne wypełnianie celów i zadań placówki,
stosowanie w procesie dydaktycznym aktywnych metod nauczania i technicznych środków audiowizualnych, sprzyjających przyswajaniu materiału objętego programem nauczania,
realizowanie programu kursu, w szczególności prowadzenie zajęć dydaktycznych w terminie określonym w harmonogramie kursu,
sprawdzanie wiadomości uczestników i ocenianie ich wiedzy w formach przewidzianych programem nauczania,
rzetelne przygotowanie do zajęć,
uzgadnianie z Dyrektorem placówki sposobu nauczania i formy zaliczenia danych zajęć edukacyjnych,
analizowanie i uwzględnianie uwag formułowanych przez osoby sprawujące nadzór wewnętrzny, a dotyczących sposobu prowadzenia zajęć dydaktycznych,
poinformowanie uczestników o zasadach oceny postępów w nauce i warunkach zaliczania egzaminów,
dbałość o pomoce dydaktyczne i sprzęt wykorzystywany w trakcie zajęć,
przestrzegania wymogów obowiązującego prawa w zakresie ochrony praw autorskich i praw pokrewnych oraz ochrony dóbr osobistych,
przestrzegania zasad BHP i PPOŻ,
uczestnictwo w zebraniach wykładowców organizowanych przez placówkę.
 
§ 21.
Wykładowcy prowadzący kursy w placówce mają prawo do:
pracy w odpowiednich warunkach,
otrzymywania wynagrodzenia za swoją pracę zgodnie z podpisanymi umowami,
składanie Dyrektorowi placówki propozycji, co do zmian w programie nauczania danego kursu,
zgłaszania uwag, co do doboru treści dydaktycznych i rozkładu godzin materiału nauczania, a także wprowadzenia niezbędnych korekt w realizacji program, po uzyskaniu akceptacji osób odpowiedzialnych za funkcjonowanie placówki,
zgłaszania uwag, sugestii, propozycji zmian i wniosków do Dyrektora placówki w przedmiocie funkcjonowania placówki.
 
§ 22.
Wykładowca będący pracownikiem lub zleceniobiorcą także w innej placówce o podobnym charakterze nie może:
prezentować uczestnikom placówki materiałów szkoleniowych i reklamowych placówek konkurencyjnych,
prowadzić rekrutacji wśród uczestników placówki na rzecz placówek konkurencyjnych.
Zasady opisane powyżej znajdują zastosowanie również do wykładowców prowadzących działalność gospodarczą o podobnym zakresie co działalność placówki.
 
§ 23.
Pracownicy administracyjno – biurowi
 Prawa i obowiązki
 
W celu zapewnienia obsługi administracyjno – biurowej placówki Dyrektor może zatrudniać pracowników, którzy będą realizowali te obowiązki lub zlecać tego typu zadania na podstawie umów cywilnoprawnych.
Zakres czynności i obowiązki osób zajmujących się obsługą administracyjno – biurową określa Dyrektor.
Pracownicy placówki zajmujący się obsługą administracyjno – biurową mają prawo do:
pracy w odpowiednich warunkach,
otrzymywania wynagrodzenia za swoją pracę zgodnie z podpisanymi umowami,
zgłaszania uwag, sugestii, propozycji zmian i wniosków do Dyrektora placówki w przedmiocie funkcjonowania placówki.
Pracownicy placówki zajmujący się obsługą administracyjno – biurową mają obowiązek:
przestrzegania wymogów obowiązującego prawa w zakresie ochrony praw autorskich i praw pokrewnych oraz ochrony dóbr osobistych,
przestrzegania zasad BHP i PPOŻ placówki,
dbałość o pomoce dydaktyczne i sprzęt wykorzystywany w trakcie zajęć,
rzetelne wypełnianie celów i zadań placówki,
należytego wykonywania obowiązków powierzonych przez Dyrektora placówki.
 
Rozdział VII
Uczestnicy Kursów
 
§ 24.
Osoby zgłaszające swój udział w poszczególnych przedsięwzięciach edukacyjnych w ramach placówki, stają się podmiotem praw i obowiązków z chwilą zakwalifikowania w poczet uczestników.
Przyjęcie uczestników odbywa się na zasadzie wolnego naboru.
 
§ 25.
Zasady rekrutacji Uczestników
Przez uczestnika rozumie się osobę, która:
wypełniła obowiązek szkolny i jest pełnoletnia,
wypełniła prawidłowo zgłoszenie udziału w kursie dostępne na stronie internetowej placówki,
opłaciła kurs,
spełniła warunki rekrutacji w oparciu o kryteria opisane w programie nauczania danego kursu,
nie posiada przeciwskazań zdrowotnych do uczestnictwa w kursach.
 
§ 26.
Prawa Uczestników
Uczestnik placówki ma prawo do:
zapoznania się z treścią programu nauczania danego kursu,
swobodnego wyboru zakresu tematycznego i formy organizacyjnej szkolenia w ramach oferty szkoleniowej,
właściwie zorganizowanego procesu kształcenia i uzyskiwania wytycznych do samokształcenia,
przebywania na terenie placówki i korzystania z sal oraz z innych pomieszczeń w określonych godzinach,
sprawiedliwej, obiektywnej i jawnej oceny oraz ustalonych sposobów kontroli zdobytej wiedzy,
swobody wyrażania myśli i przekonań, jeśli nie naruszy tym dobra innych osób,
zgłaszania uwag dotyczących przebiegu nauczania i organizacji zajęć do Dyrektora placówki,
prawo do bezpłatnych materiałów szkoleniowych, dedykowanych konkretnemu kursowi, w którym swoje uczestnictwo zgłosił uczestnik,
otrzymania zaświadczenia o uczestnictwie w danej formie kształcenia,
rezygnacji z uczestnictwa w formie kształcenia na warunkach określonych w §30 Statutu.
 
§ 27.
Obowiązki Uczestników
 
Uczestnik placówki ma obowiązek:
systematycznie uczęszczać na zajęcia,
przestrzegać programu nauczania wybranego kursu i wykonywać polecenia wykładowców, związane z realizacją programu nauczania,
przestrzegać postanowień opisów standardów danego kursu obowiązujących w placówce,
regulować należności za naukę w terminach i kwotach określonych w ofercie szkoleniowej oraz uregulowaniach wewnętrznych,
przystępować do prac kontrolnych w formie określonej programem nauczania danego kursu,
przystępować do egzaminów sprawdzających nabytą wiedzę teoretyczną zgodnie z postanowieniami programów nauczania danego kursu,
szanować godność osobistą wykładowcy i innych uczestników,
przestrzegać zasad statutu placówki,
samodzielne opracowywać zadania domowe zlecone przez wykładowców,
okazywać szacunek innym uczestnikom i kadrze dydaktycznej,
szanować mienie placówki i naprawiać wyrządzone przez siebie szkody,
przestrzegać podczas zajęć zasady i przepisy BHP oraz przepisy przeciwpożarowe.


§ 28.
Uczestnik placówki ma prawo do złożenia pisemnej skargi lub pisemnego wniosku do Dyrektora placówki w przypadku naruszenia przez placówkę postanowień niniejszego Statutu.
Skargi i wnioski adresowane są do Dyrektora placówki powinny zawierać imię, nazwisko, adres zgłaszającego oraz zwięzły opis zaistniałej sytuacji.
Skargi i wnioski anonimowe nie będą rozpatrywane.
Rozpatrywanie skargi następuje do 14 dni od jej zgłoszenia. W uzasadnionych przypadkach termin ten może być przedłużony o 30 dni po uprzednim poinformowaniu osób zainteresowanych.
W przypadku niemożności ustalenia przedmiotu sprawy, wnoszący skargę lub wniosek jest zobowiązany, w nieprzekraczalnym terminie 7 dni od zawiadomienia o niemożności ustalenia przedmiotu sprawy – do złożenia dodatkowych wyjaśnień, z jednoczesnym pouczeniem, że nieusunięcie tych braków pozostawia skargę lub wniosek bez rozpatrzenia.
W przypadku stwierdzenia naruszenia praw uczestnika przez pracownika placówki, decyzję w sprawie podejmuje Dyrektor placówki.
W przypadku stwierdzenia naruszenia praw uczestnika przez Dyrektora placówki, decyzje w sprawie podejmuje organ prowadzący.
Dyrektor placówki w terminie 14 dni od daty zgłoszenia skargi lub wniosku informuje w formie pisemnej zainteresowane strony o sposobie rozstrzygnięcia sprawy, podjętych środkach i działaniach oraz o trybie odwołania się od wydanej decyzji w terminie do 14 dni. Odpowiedź pisemną Dyrektor placówki przekazuje osobiście lub przesyła pocztą.
Skarżącemu przysługuje prawo do złożenia odwołania w terminie 14 dni od dnia doręczenia decyzji Dyrektora placówki. Odwołanie wnosi się do  organu prowadzącego za pośrednictwem Dyrektora placówki.
 
§ 29.
Zasady skreślania z listy Uczestników
 
Dyrektor placówki ma prawo skreślić uczestnika w przypadku:
spożywania alkoholu lub używania innych środków odurzających w czasie zajęć dydaktycznych organizowanych przez placówkę, bądź udziału w zajęciach w stanie wskazującym na spożycie alkoholu lub innych środków odurzających,
agresywnego zachowania, stwarzającego zagrożenie dla życia i zdrowia innych osób,
nieuiszczenia opłaty za udział w danej formie kształcenia w wymaganym terminie i w ustalonej kwocie,
rozwiązania umowy o uczestnictwo w kursie na warunkach w niej określonych.
W przypadku skreślenia z listy uczestników opłata za kształcenie nie podlega zwrotowi, a jeśli uczestnik nie dokonał płatności w pełnej wysokości, ma on obowiązek uiścić brakującą część opłaty.
Od decyzji Dyrektora o skreśleniu z listy uczestników przysługuje odwołanie do Dolnośląskiego Kuratora Oświaty, w ciągu 14 dni od doręczenia decyzji.
W przypadkach opisanych w § 29 ust. 1 lit. a) – c) Statutu umowa o udział w kursie ulega rozwiązaniu z mocy prawa.


§ 30.
Prawo do rezygnacji z kursu
Uczestnik ma prawo do rezygnacji z uczestnictwa w danym kursie.  
Rezygnacja z uczestnictwa w formie kształcenia, powinna być przesłana listem poleconym na adres placówki lub pocztą elektroniczną na adres: kontakt@akademiavedicum.pl za elektronicznym potwierdzeniem lub złożona osobiście w siedzibie placówki.
Za dzień złożenia rezygnacji przyjmuje się datę skutecznego jej doręczenia w sposób określony w ust. 2.
§ 31.
Zaliczenia kursów
Podstawową formą zaliczenia kursu jest egzaminy przeprowadzany przez placówkę według zasad ustalanych przez Dyrektora placówki w programie nauczania kursu.
 
§ 32.
Zaświadczenia o ukończeniu kursów
 
Uczestnicy kursów otrzymują zaświadczenie o ukończeniu kursu przewidziane dla danej formy kształcenia.
Warunkiem wydania zaświadczenia, o którym mowa w ust.1 jest zaliczenie kursu zgodnie z § 25 Statutu i wniosek osoby, która ukończyła ten kurs.


Zaświadczenie może być wydane w formie papierowej lub elektronicznej – podpisane podpisem zaufanym przez Dyrektora placówki.
 
Rozdział VIII
Finansowanie placówki
§ 33.
Działalność placówki finansowana jest głównie z opłat wnoszonych przez uczestników lub instytucje/firmy kierujące swoich pracowników na kursy prowadzone i organizowane przez placówkę.  
Zasady odpłatności za poszczególne formy kształcenia ustala Dyrektor placówki.
Placówka jest finansowana również z wpływów z działalności gospodarczej prowadzonej przez organ prowadzący oraz opłat wynikających z realizacji umów zawieranych przez Dyrektora z innymi podmiotami.
Placówka może przyjmować dotacje i darowizny na zasadach określonych w odrębnych przepisach.
Placówka może korzystać ze wsparcia finansowego i materialnego oraz usług osób, instytucji, organizacji społecznych, stowarzyszeń i fundacji oraz pozyskiwać środki finansowe z funduszy strukturalnych Unii Europejskiej.
 
§ 34.
Środki finansowe placówki są gromadzone na rachunku bankowym prowadzonym przez bank wskazany przez organ prowadzący.
 
§ 35.
Obsługę księgową placówki prowadzi Dyrektor lub na jego zlecenie inne osoby lub podmioty.
 
 
Rozdział IX
Postanowienia końcowe
§ 36.
Placówka prowadzi i przechowuje dokumentacje zgodnie z § 25 Rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 6 października 2023 r. w sprawie kształcenia ustawicznego w formach pozaszkolnych.
Placówka może zostać zlikwidowana decyzją organu prowadzącego.
Zmian w statucie placówki dokonuje organ prowadzący.
Statut obowiązuje od dnia 1 sierpnia 2024 r.
 
 

0
    0
    Twój koszyk
    Twój koszyk jest pustyWróć do zakupów